Meer dan 200 wooneenheden in het Henriëtte Roland Holst Huis in Amsterdam voorzien van een nieuwe keuken, badkamer en bijbehorende installaties. En daarbovenop kwam nog het installeren van een nieuwe brandmeldinstallatie, die volledig operationeel moest blijven omdat de bewoners niet hoefden te verhuizen. Een hele uitdaging. Bouwbedrijf Vios en Instacom gingen deze, samen met opdrachtgevers Woonzorg Nederland (eigenaar en gebruiker) en Evean (huurder en gebruiker), graag aan.

Overlast tot een minimum beperken. De werkzaamheden zo netjes, schoon, veilig en snel mogelijk uitvoeren. En bovenal altijd vriendelijk en behulpzaam zijn tijdens het hele proces. Gelukkig zijn we bij Instacom inmiddels gespecialiseerd in het renoveren en vernieuwen van werk- en leefomgevingen. We denken mee in oplossingen en maken - samen met de bewoners en de opdrachtgevers - van het verbeteren van de leefomgeving een positieve en plezierige gebeurtenis.

'1 verzorgingshuis, 5 bouwlagen, 7 vleugels, 365 dagen, 640 bewoners'

Het proces
Allereerst kijken we, samen met de opdrachtgevers en belanghebbenden, naar wat de noodzakelijke ingrepen zijn en welke verbeterslagen we kunnen behalen. Vanzelfsprekend getoetst aan de praktische, technische en financiële haalbaarheid. Daarnaast brengen we de impact van de werkzaamheden op de bewoners in kaart. Pas dan start het ontwerp en de engineering, in nauw overleg met alle specialisten en overige betrokkenen. In de uitvoeringsplannen hebben we vervolgens vastgelegd, dat noodzakelijke installaties continu moesten functioneren en dat de werklocaties en voorzieningen voor eenieder goed bereikbaar moesten blijven. Dit heeft ons enorm geholpen tijdens de verbouwingsperiode.

“Communiceren met bewoners, uitvoerenden, opdrachtgevers en elkaar is het allerbelangrijkst.” 
Samia Abzik, Woonconsulent Woonzorg Nederland

Goede informatievoorziening cruciaal 
Hoe houd je nu zowel de bewoners als de medewerkers en gebruikers van de locatie goed op de hoogte van het reilen en zeilen van de verbouwing? De bewonersbijeenkomsten droegen hier aan bij, maar ook de wekelijkse nieuwsbrieven, waarin we steeds de voortgang en de planning van de werkzaamheden communiceerden. Daarnaast had Instacom ook goed persoonlijk contact met diverse bewoner- en zorgbegeleiders. Zo hebben we samen begrip kunnen kweken voor de werkzaamheden en mensen ook de mogelijkheid gegeven vragen te stellen.

Verbouwen zonder te verhuizen